V tem članku najdete 11 odličnih nasvetov kako pripraviti otroka na samostojno in manj stresno učenje. Vstop v učno obdobje naših osnovnošolcev v prvi triadi zna biti za otroka velik stres, še večji izziv pa nosimo mi starši, ki imamo to ‘super-moč’, da lahko spremenimo njihov stres v motivacijo za samostojno učenje. Kako pripraviti otroka na prehod iz razposajenega vsakdana, ko smo mi ‘razmišljali namesto njega’, na odgovornega in samostojnega učenca, ki odgovorno spremlja učno snov, se motivirano loti domačih nalog in se zna učiti brez joka in stresa? Seveda je to proces. Starši smo pri tem pomemben del poti – brez naše podpore se lahko učenje zavleče in ne doseže želenih rezultatov. Če želite, da je pot do samostojnega in manj stresnega učenja otrok – brez utrujajočih prepirov, izgubljenih živcev in žrtvovanja popoldnevov – uspešna, potem ne zamudite spodnjih nasvetov!

Nihče si ne želi biti tisti starš, ki otroku ves čas diha za ovratnik

“Si že naredil domačo nalogo?”
“Si se že naučil pesmico?”
“Kdaj se boš učil, jutri imaš test?”
“Si pripravil opremo za športno vzgojo?”


Ta vprašanja otroku nič ne pomagajo. Ravno obratno. Taka vprašanja pri otroku vzbudijo stres in strah, da mu ne bo uspelo, da ne zna, da ni sposoben. Malo se sliši nenavadno, ampak prav ta naša pretirana skrb zanj – seveda v želji, da mu pomagamo – naredi otroka v svojih očeh manjvrednega, nesamozavestnega in nesposobnega za prevzemanje odgovornosti.


Po drugi strani – če sploh nismo prisotni v tej fazi otrokovega razvoja – pa bo otrok dobil občutek, da nikomur ni mar za njega in se bo prav tako težko prebijal skozi šolsko obdobje. Samostojno in manj stresno učenje otrok je rezultat skupnega truda otrok in staršev. Starši imamo nalogo, da smo zraven, vendar v pravih merah.

Naučiti se učiti je enako kot naučiti se plavanja

Seveda, če nas bodo vrgli v vodo, se bomo že nekako naučili plavati, ampak bo to učenje bolj boleče in veliko bolj stresno, kot če nam nekdo, ki mu zaupamo, pokaže vlogo rok in nog pri plavanju, razloži tehniko pravilnega dihanja ter predstavi pripomočke, ki nam pri temu lahko pomagajo. Starši igrajo tukaj pomembno vlogo varnega sidra, na katerega se lahko otroci vedno obrnejo, če bi šlo kaj narobe. Imeti morajo občutek, da so v varnih rokah in da imajo blizu nekoga, ki jih bo ‘rešil’ ob stiski.

Samostojno in manj stresno učenje: za vse starše, ki želite otroku olajšati prehod v šolsko rutino in ga spodbuditi k samostojnemu ter manj stresnemu učenju, smo za vas pripravili uporabno check-listo s ključnimi koraki, ki vam bodo v podporo na tej poti. Vsebina temelji na preizkušenih strokovnih priporočilih priznanih učiteljev in pedagogov.

V spodnji check-listi si poglejmo, kako lahko starši otroka spodbudimo k samostojnemu in manj stresnemu učenju

Pri pripravi check-liste smo preiskali ogromno strokovnih virov in izluščili najpomembnejše ter jim dodali še nekaj naših priporočil (saj smo vendar tudi mi starši in smo testirali različne tehnike motiviranja 😊). Pred seboj imate zbranih 11 odličnih nasvetov kako pripraviti otroka, da se samostojno uči. Če želite, da je pot do samostojnega in manj stresnega učenja otrok – brez utrujajočih prepirov, izgubljenih živcev in žrtvovanja popoldnevov – uspešna, potem ne zamudite spodnjih nasvetov!

1. Skupaj z otrokom pripravita učni kotiček

  1. Poskrbite, da bo otrok imel miren, prezračen, svetel in urejen prostor, kjer bo lahko opravljal domače naloge in se učil.
  2. Pisalna miza naj bo vedno urejena in pospravljena.
  3. Na pisalni mizi naj bo prostor za vse, kar otrok potrebuje na dosegu roke: pisala, zvezki, urnik, koledar.
  4. Uči naj se vedno v istem prostoru.
  5. Skupaj se dogovorita, da je to prostor za učenje – brez telefonov, igric ali televizije.

Slika 1: Starši lahko pomagamo otrokom pri pripravi najljubšega učnega kotička, kjer se bo počutil udobno in kamor se bo rad vračal.

2. Uvedita letni šolski planer ali učni koledar

  1. V trgovini izberita skupaj planer, ki bo otroku pregleden in mu bo všeč. Pomembno je, da ima planer razdeljene liste po dnevih z datumi in prostor kamor lahko vpisuje pomembne dogodke, saj bo na podlagi tega otroku lažje voditi aktivnosti, ki ga čakajo v bližnji prihodnosti.
  2. Naučite otroka, da vsak dan sproti – že pri pouku vpisuje pomembne dogodke v planer. Npr., če mu učiteljica matematike napove, da bo 25. aprila pisal kontrolno nalogo, naj to vpiše v planer na list pod datumom 25.4. Lahko ga še pobarva z barvo, ki jo bo izbral za kontrolne naloge. Moji otroci so npr. kontrolne naloge pobarvali z rdečo barvo 😊
  3. Vsak teden (najraje ob vikendih) skupaj preglejta, kaj se dogaja v naslednjem tednu: kdaj je planirana kontrolna naloga, kdaj seminarska naloga, kdaj je ekskurzija, kdaj mora kaj prinesti v šolo, ali je v beležki kakšno sporočilo za starše.
  4. Otroku povemo, da planer služi temu, da bo imel pregled nad dogajanjem v šoli in da se bo s pomočjo planerja lahko pravočasno pripravil na različne aktivnosti in izognil stresu kasneje. V planer naj vpisuje domače naloge, projekte, obveznosti, sporočila za starše…
  5. Naučite otroka, da vsak dan pregleda planer in sam sproti kljuka, kaj je že opravil.

Slika 2: Otrok naj si v planer vpisuje domače naloge, projekte, obveznosti, sporočila za starše, športne dneve …

3. Postavita dnevno rutino

  1. Dogovorita se, kdaj bo otrok delal naloge. Otrok naj se vedno uči ob isti uri. V kolikor ima otrok dodatne izven-šolske obveznosti, je treba tudi ta urnik upoštevati v dnevni rutini.
  2. Vključite krajše odmore. Strokovnjaki priporočajo, da po 30-ih oz. največ 45-ih minutah učenja sledi 10-minutni odmor. Med učenjem različnih predmetov naj bo vsaj 30-minutni aktivni odmor. Pomembno je, da otrok med odmorom aktivira drugo polovico možganov, kot med učenjem.
  3. Po učenju naj sledi nekaj, kar ima rad – igra, risanka, sprehod.

Slika 3: Otrok naj med odmorom aktivira drugo polovico možganov, kot med učenjem (igra, risanka, sprehod).

4. Otrok naj si postavi cilje in razporedi učenje dnevno

  1. Primer: Danes se bom naučil dve kitici pesmice, naredil bom domačo nalogo pri matematiki in se naučil vsa gorovja v Sloveniji.
  2. V tej fazi smo – vsaj na začetku – starši vzpodbudniki (ne delamo namesto njih, ampak jih samo usmerjamo).

Pomožna vprašanja za otroka:

  1. Kaj imam danes na urniku?
  2. Kaj moram zložiti v šolsko torbo?
  3. Pri katerih predmetih imam domačo nalogo?
  4. Kaj potrebujem za uspešno učenje tega predmeta / za opravljanje domače naloge?
  1. Ali potrebujem pomoč staršev, da mi razložijo neko nalogo?
  2. Ali poleg zvezka in učbenika potrebujem tudi druge pomožne pripomočke – atlas, internet, geotrikotnik…?
  3. Katere kontrolke imam v tem tednu, kaj se lahko učim danes in kaj se lahko jutri?

5. Kako naj poteka aktivno učenje?

  1. Otrok naj se nauči, da se večje naloge razbije na posamezne korake (npr. “preberem besedilo”, “podčrtam ključne besede”, “napišem povzetek”). To zmanjša stres in občutek preobremenjenosti.
  2. Celoten proces učenja naj se začne z branjem.
  3. Podčrtamo ali pobarvamo pomembnejša dejstva in ločimo bistvenega od nebistvenega.
  4. Zapišemo pomembna dejstva / oporne točke, lahko tudi v obliki miselnega vzorca.
  5. Zraven si napišemo vprašanja, če kaj ne razumemo. Pri teh vprašanjih poiščemo pomoč pri starših na začetku, kasneje pa poiščemo odgovore v knjigi ali na internetu.
  6. Ko imamo vso snov zbrano v miselnem vzorcu in razdeljeno po opornih točkah, ponavljamo snov.
  7. Otrok si lahko na vidnem mestu (na primer nad mizo), kjer se uči, napiše ali obesi pomembne ključne besede, pojme, korake, postopke (primer: poštevanka!) … Tako jih večkrat vidi in (nevede) utrjuje znanje.
  8. Na koncu si pripravijo nekaj ključnih vprašanj za učno snov in prosijo starše, da jih sprašujejo po tem seznamu.

Namig za starše: otrokom predstavimo čim več različnih načinov (tehnik) učenja:

  1. Branje (tiho, glasno, hitro, počasno)
  2. Pisanje (predvsem pri učenju tujega jezika, ko želimo vaditi zapis besed)
  3. Računanje (ustno in pisno)
  4. Podčrtavanje (z različnimi barvami, enojnimi, dvojnimi, ravnimi, krivimi črtami, okvirji, obkroževanje)
  1. Zapisovanje ob robu (pisanje ključnih misli in pojmov, razlag) ali zapisovanje na samolepilne lističe (iz njih lahko otrok izdela miselni vzorec)
  2. Izdelava kartončkov z vprašanji za ponavljanje
  3. Odgovarjanje na vprašanja (pisno in ustno)
  4. Risanje (slik, shem, skic, načrtov)

Bolj kot je otrok pri učenju ustvarjalen, sproščen in aktiven, hitreje se bo naučil.


6. Uporabljajta vizualne pripomočke

  1. Miselni vzorci, kartice z vprašanji, barvni listki za ponavljanje.
  2. Otroku pomagajo bolje razumeti in si zapomniti snov.

Slika 4: Barvni listki in miselni vzorci otroku pomagajo bolje razumeti snov.

7. Učenje skozi igro

  1. Pri mlajših otrocih uporabite igre, pesmice, kvize.
  2. Za tablico ali računalnik naj izbere le preverjene aplikacije za učenje (npr. Bralni vlak – je brezplačno orodje, ki ga pogosto uporabljajo v slovenskih šolah in knjižnicah kot motivacijski pripomoček za spodbujanje branja pri otrocih. Več tukaj à https://www.sodobnost.com/bralni-vlak-prijava/  ).

Slika 5: Otrok si bo z igro najlažje zapomnil snov.

8. Pogovor o učenju

  1. Sprašujte otroka, kako se počuti, kaj mu je bilo težko.
  2. Pomembno je, da otrok ve, da je v redu, če ne zna takoj.
  3. Naučite ga, da prosi za pomoč.

9. Ne pozabite na gibanje in spanec

  1. Gibanje je ključno za koncentracijo. Vsak dan naj se otrok giba (vsaj 1 uro).
  2. Reden spanec (vsaj 9–10 ur) izboljša pozornost in pomnjenje.

Slika 6: Z otrokom se pogovarjajta o učenju.

10. Ohranjajta pozitiven odnos do učenja

  1. Ne kritizirajte, če kaj ne gre. Raje pohvalite trud.
  2. Naučite ga razmišljati: “Kaj lahko naslednjič naredim drugače?”

11. Bodite vzor!

  1. Če otrok vidi, da tudi vi nekaj berete, pišete, si kaj zapisujete, bo učenje dojel kot naraven del življenja.

Slika 7: Z vašo pravočasno podporo se bo otrok postopoma razvijal v samostojnega, odgovornega in samozavestnega učenca – pa tudi človeka nasploh.

Ali vašim šolarjem primanjkuje koncentracije? Brahmi (lat. Bacopa monnieri) je v ajurvedski medicini znano kot eno ključnih zelišč za podporo možganom in živčnemu sistemu.

Brahmi lahko prispeva k povečani prekrvavitvi v možganih, kar je ključno za izboljšano kognitivno funkcijo. Njegova učinkovina, bacosidi, so pokazali antioksidativne lastnosti in sposobnost zaščite nevronov pred oksidativnim stresom, kar spodbuja optimalno delovanje možganov. Povečana prekrvavitev izboljšuje dovajanje kisika in hranil, kar podpira delovanje možganskih celic in s tem izboljšuje umske sposobnosti. Prav zaradi teh lastnosti je nepogrešljiv zaveznik za tiste, ki se soočajo s slabo koncentracijo in spominom. Za boljše razumevanje učinkov ajurvedske rastline brahmi smo se pogovarjali z dr. Zorico Milenković, specialistko pediatrije, ki nam je razložila, kako lahko ta naravna sestavina pomaga otrokom pri težavah s koncentracijo, pozornostjo in spominom. Več o temu smo pisali v članku TUKAJ.

Zaradi vseh teh izjemnih lastnosti se brahmi vse pogosteje uporablja tudi kot naravna podpora otrokom, ki se srečujejo s težavami pri učenju, koncentraciji ali nemiru. Ravno zato je ta dragocena rastlina postala tudi osrednja sestavina v izdelku Fitobimbi Genius – inovativnem prehranskem dopolnilu, zasnovanem posebej za otroke, ki potrebujejo mentalno spodbudo pri šolskih obveznostih. Fitobimbi Genius je odlična podpora za samostojno in manj stresno učenje naših otrok.

GENIUS: Podpora za mlade mislece na poti do znanja!

Genius je oblikovan z mislijo na otroke. Z izvlečkom brahmija pomaga izboljšati pozornost, koncentracijo in spomin* – vse to so ključni dejavniki za uspeh pri učenju. Sestavine v tem prehranskem dopolnilu optimizirajo njihove mentalne sposobnosti, kar vodi do večje produktivnosti in učinkovitosti pri šolskih nalogah.

Vsakodnevne šolske obveznosti prinašajo svoj delež stresa, vendar z izdelkom GENIUS lahko otroci bolje obvladujejo šolske situacije. Folat v izdelku pomaga zmanjšati utrujenost in izčrpanost**, kar omogoča osredotočenost na pomembne naloge. Z GENIUS-om postanejo izzivi lažji, pot do znanja pa bolj dostopna.

*Brahmi ima vlogo pri kognitivnih funkcijah ter lahko pomaga izboljšati koncentracijo in spomin.

**Folat prispeva k zmanjševanju utrujenosti in izčrpanosti.

Čestitke, dragi starši – uspelo vam je priti do konca naše check-liste za samostojno in manj stresno učenje!

Pripravili smo jo z mislijo na vas in vaše otroke – naj vam ta seznam služi kot topel in uporaben sopotnik pri vzpostavljanju uspešne učne rutine doma.

Ne pozabite: če boste že v prvi triadi osnovne šole otroku namenili nekaj svojega časa, spodbud in usmeritev, boste kasneje skupaj obirali sadove tega truda. Z vašo pravočasno podporo se bo otrok postopoma razvijal v samostojnega, odgovornega in samozavestnega učenca – pa tudi človeka nasploh.

Želimo vam obilo sreče!


Viri:

  • Marko Juhant, specialni pedagog (področje obnašanja, čustvovanja in osebnosti), arhivi člankov
  • Zavod RS za šolstvo: www.zrss.si
  • Bralna značka Slovenije: www.bralnaznacka.si
  • Ana Senegačnik Kurnik, prof. defektologije, spec. pedagoginja: Kako otroka naučimo samostojnega učenja